Peers logo

Menu

Innovationsmodel for dummies

Når man gerne vil arbejde med at inddrage eleverne i Peers-relaterede projekter, er der en kæmpe ressource i hele innovationsdidaktikken. Innovationsredskaberne kan lige så godt bruges til at hjælpe eleverne med at skabe en forandring i deres hverdag, som til at hjælpe fx en virksomhed med produktideer eller en marketingkampagne. En strukturet brainstorm eller undersøgelsesproces er jo præcis det som gør eleverne knivskarpe og gør inddragelsen af dem gennemtænkt med kvalitet. Ligeledes er der vel ikke så stor forskel på at skulle pitche og argumenterer overfor en lærere når man gerne vil gøre noget andet i klassen og hverdagen, end hvis det var en omgang løvens hule  for en ekstern dommer fra en virksomhed?

I skatkammeret fra det gamle CRAFT projekt, som Peers delvist udspringer af, har vi derfor fisket projektets innovationsmodel frem. CRAFT var jo bl.a. en elev innovationskonkurrence på Danmarks Læringsfestival og havde udviklet en meget enkel model til at arbejde innovativt. Den meget simpel og nem at forstå – der er kun 3 faser.

  • Undersøger (research på nettet, spørgeskemaer, interviews, brainstorme)
  • Skaber (Udvælge ide, lav prototype mv)
  • Handler (afprøv prototype, pitch ide for voksne, eller anden formidlingsaktivitet)

At modellen er så simpel, er både godt og skidt. Hvis man gerne vil have en meget klar opskrift på de enkelte steps i en innovationsproces, er der andre som modeller som fx FIRE modellen eller Design cirklen som er bedre til at give anvisninger.

Men en simpel model kan også  have sine fordele:

Den er enkel at overskue med sine tre faser og dermed kan man hurtigt komme i gang med den praktiske afprøvning, hvis man er ny på området.

Den er nem at integrere i fagene da den er ret generel i sin opbygning og derfor er det relativt nemt at indtænke modellen i en faglig sammenhæng.  At undersøge, skabe og handle, er snildt noget der kan indtænkes i kultur- eller naturfaglige sammenhænge (og ja selvfølgeligt også i de kreative fag!)

En sidste refleksion som også giver en meget enkel innovationsmodel en berettigelse: Erfaringen fra CRAFT projektet var også, at det der er sværest for lærere, er det næste skridt efter man er blevet introduceret til  en model – hvilke værktøjer skal man konkret bruge i de enkelte faser?